2006/10/07

中秋夜,河濱散步
Walking around the riverbank, at the night of Mid-autumn Festival

我爸媽都有每天吃完飯後去河濱公園散步的習慣,吃完晚餐後我媽問我說要不要跟他們一起去(往常都是我加班加很晚才回到家,沒辦法跟他們一起走),我一開始想說飯吃得好飽哦,不想出去走路,而且最近天氣變涼了,河濱一帶風吹得很強,一定很冷。但後來想一想,今天中秋節可以看皎潔的月亮,而且可以看看別人在公園烤肉,還是決定跟爸媽一起去散步。

走在秀朗橋上的時候,聽到一群小鬼嘻鬧的聲音,從我們前方衝來一個光屁股的國中生,可能是打賭賭輸了才裸奔的吧,他的朋友不斷尖叫歡呼,我媽也在對他拍手叫好。

到了公園時,遇到了媽媽的朋友美智,還有她的老公小劉,在板凳上休息。他們跟我爸媽打過招呼了之後,小劉問我爸「這是你女兒啊?長得好漂亮哦」

「這是我兒子!」我爸急忙辯解,我則是在旁邊偷笑,我想到福星小子中執意把龍之介當成男生來養的龍之介老爸。

寒暄一下後,我爸說「那我們要繼續散步了,先告別了」

走在路上時,我媽跟我講「他還是叫妳兒子ㄟ」

我說「沒關係啦,反正他能接受我現在的樣子就好了」

走完一圈回來後,美智和小劉還在板凳那兒聊天,我和爸媽也一起坐在那休息,和他們一同聊天。男生坐一邊,女生坐另外一邊。我媽拿出來文旦分給大家吃,我吃完文旦後,靠在媽媽的身旁說

「媽媽,我覺得好冷哦」

我媽問美智說「妳會不會覺得很奇怪呢?以前他是我的兒子,現在變成女兒了」

「不會啊,不覺得奇怪....現在的社會什麼都在變,在現在也不是那麼奇怪了...」美智說。

「可是以前我那時不能接受,每天都在哭,流了至少有一缸的淚了」

「剛開始時一定是無法接受啊」


我說「那是因為我媽怕我變了性之後,就會變成另外一個人,好像原來的我就消失不見了」

「也不只是這樣,還有一種是失落感。我以前把他當做男生來養,想說以後他走的就是男生的那一條路。現在他不是按照著那方向去走了,就會有那種失落感。以前他讀書都讀得很好,不用我操心,他突然變成這個樣子了,當然會感到擔心,對他的未來感到茫然,他以後的日子該怎麼過,怕他會在外面被欺負,會被公司開除。過了一段日子後,都沒有發生什麼事,他還是對我像以前一樣的好」媽媽說。

「其實啊,我也遇過類似的例子,我那堂弟的兒子也是那種....舉手投足都很有女人味,比女人還要女人,可是他常因為這樣被他爸爸罵。我老公不會因為這樣子而罵人,他是看你做事做得好不好。我後來也有想過說,如果我的兒子也是變成這樣子,那我能不能接受呢.....」美智說。

「該回去了吧!」我爸喊。

跟那些男人一起走在路上時,我們又改變了話題,邊聊天邊走回家。

Walking around the riverbank, at the night of Mid-autumn Festival

My parents have a habit of strolling around the riverbank park. After finished dinner, mom asked me to walk with them. (I often work overtime and return home too lately, so I cannot walk with them). Firstly I wanted to deny it because my belly was full. However an idea came to mind, that I can see the white and clean moon in the sky, and see other people barbecue outside. Therefore I decided to go with parents.

Walking on the Xiu-Lang bridge, I heard the kids laughing. And then, a naked adolescent ran to our front. I thought it must be a punishment of losing a bet. His friends hailed at the runner. My mom also applauded at him.

Arriving the park, we met a frend of my mom, Mei-chi, and her husband, little Liu. They were sitting and chatting on the bench. After the greeting with my parents, little Liu asked my dad, "Is she your daunghter? Wow, she looks pretty."

"No, it's my son!", said dad.

I tittered at his side. I recalled a manga book "Urusei Yatsura". Ryuunosuke's father always call Ryuunosuke as a man and tried to make her the real man.

After greetings, dad said, "We got to keep walking, good bye."

While walking, My mom asked me, "He still calls you the son."

"That doesn't matter. At least he does not reluctate what I am, and what I do now", I said.

After rounding one lap, we found Mei-chi and little Liu are still sitting on the bench. My parents also joined the chatting with them. Women sat on one side, and men sat on another side. My mom took out a pomelo, split it and share it with everyone.

After eating the pomelo, I sat close to my mom and said, "Mom, I feel so cold".

My mom told to Mei-chi, "Don't you feel it so strange? She was my son before, and now she is my daughter.".

"I don't feel it strange. This society changes everytime. It is not stange in this age...", said Mei-chi.

"At the beginning I cannot accept it happen. I was crying everyday. My tears could fill one liter", said mom.

"no one can accept it at the beginning."

I said, "That's because my mom was afraid I would be a different persn after my gender changed, and the original myself disappeared."

"Not only so, and also a sense of being lost. I raised and educated her as a boy, and expected her go man's way. Now she walks another way. I feel something lost. Before she always get good grades in school. I didn't need to worry. Suddenly she becomes so strange. I worried about her. I feel puzzled about the future. How can she pass the desperate straits. I am afriad she is laughed by others in the office, or even fired by her company. One year passed, it seems nothing happened. She still treats me like what he did.", said mom.

"I also heard this kind of examples around me. A son of yy cousin brother son is very feminine. He behaves more girlish than a girl. He is always blamed by his father because his effeminacy, but my husband does not blame him. He only blames the other if he or she does not work earnestly. Sometimes it comes to my mind, what if my son is an effeminacy boy. Can I accept him....", said Mei-chi.

"Time to go now!!", shouted my father.

While going together with the men, we changed the topic, chatting and walking toward home.

No comments: